انسان از دیدگاه نجم الدین رازی و جبران خلیل جبران
پایان نامه
- وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یاسوج - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
- نویسنده الهام خواست خدایی اردکانی
- استاد راهنما قاسم سالاری محمود حیدری
- تعداد صفحات: ۱۵ صفحه ی اول
- سال انتشار 1389
چکیده
چکیده: پژوهش حاضر با هدف مطالعه ی سه موضوع: 1- ساختار وجودی انسان، 2- انسان و کمال، 3- رابطه های انسان با انسان، خداو جهان در مرصاد العباد نجم الدین رازی و آثار جبران خلیل جبران تدوین شده است که شامل شش فصل است. در فصل اول، کلیات شامل معرفی موضوع، هدف و ضرورت آن، پیشینه ی تحقیق و روش انجام آن آمده است. فصل دوم به زندگی، آثار و مختصری از جهان بینی نجم رازی و جبران خلیل جبران می پردازد ساختار وجودی انسان، شامل جسم، روح، دل، عقل و نفس در نظر جبران و رازی مطالب فصل سوم را تشکیل می دهد. استعدادات کمالی انسان، راه و ملزومات رسیدن به کمال و انسان کامل در نظر جبران و نجم رازی از مباحث فصل چهارم است. در فصل پنجم رابطه ی انسان با انسان، خدا و جهان از نظر دو نویسنده ی مذکور آمده است. و فصل ششم به نتایج حاصل از پژوهش اختصاص دارد. در این پژوهش که به شیوه ی کتابخانه ای و تحلیل محتوا انجام شد، دریافتیم که اندیشه های نجم الدین رازی و جبران خلیل جبران در مورد موضوع مورد بحث، بسیار به هم شبیه است و در بسیاری موارد نظرات یکسان و نزدیک به هم دارند و تفاوت های آن ها جز در چند مورد جزئی، ناشی از اهمیت دادن یا ندادن به یک مسأله است.
منابع مشابه
نغمه هاى الهى مولانا جلال الدین محمد و جبران خلیل جبران
در مقاله حاضر، پژوهشگر درصدد برآمده است تا هم آوایى دو نابغه ادبیات جهان، مولانا جلال الدین محمّد مولوى و جبران خلیل جبران را بشنود و آن را به گوش مشتاقان برساند. نیلبکى که جبران در پیامبر از آن یاد م ىکند، همان نى است که مولانا مثنوى معنوى را سعى دارد عوامل سنگینى گوش « المواکب » با آن آغاز مى کند. جبران در قصیده زیباى بشر در مقابل فریادهاى نى الهى را بیان کند. در پیامبر، جبران خود را چنگى مى د...
متن کاملنغمه هاى الهى مولانا جلال الدین محمد و جبران خلیل جبران
در مقاله حاضر، پژوهشگر درصدد برآمده است تا هم آوایى دو نابغه ادبیات جهان، مولانا جلال الدین محمّد مولوى و جبران خلیل جبران را بشنود و آن را به گوش مشتاقان برساند. نیلبکى که جبران در پیامبر از آن یاد م ىکند، همان نى است که مولانا مثنوى معنوى را سعى دارد عوامل سنگینى گوش « المواکب » با آن آغاز مى کند. جبران در قصیده زیباى بشر در مقابل فریادهاى نى الهى را بیان کند. در پیامبر، جبران خود را چنگى مى د...
متن کاملنقد اسطورهشناختیِ حکایت «شیطان» از جبران خلیل جبران
جبران خلیل جبران (1883-1931م) از بزرگترین نویسندگان و شاعران معاصر عرب - در آثار خویش در پیِ راههایی برای نجات بشر است. تأکید بر توجّه به روح درونی و لزوم ارتباط با آن در بیشتر آثار او دیده میشود. حکایت «شیطان» هم، اگرچه ساده به نظر میرسد و پیچیدگیِ داستانسرایی نو را ندارد، ولی بیان نمادین آن سبب میشود جذّاب و دلنشین باشد. نویسندگان این مقاله با استفاده از نقد اسطورهشناختی یونگ، در پی آشک...
متن کاملخوانشی آدلری از داستان «خلیل کافر» اثر جبران خلیل جبران (آسیب نگاری روان خلیل)
آلفرد آدلر (1870-1937م)، روانکاو و بنیانگذار مکتبی به نام «روانشناسی فردنگر» در سدۀ بیستم است که با تأکید بر جنبۀ اجتماعیبودن انسان، اعمال و رفتار وی را زاییدۀ کششهای اجتماعی میداند و در راستای چنین بینشی، شخصیّت وی را بر پایۀ مفاهیمی همچون «احساس حقارت»، «خودآگاهی»، «غایتنگری» و ... مورد واکاوی قرار میدهد. پژوهش حاضر با توجّه به ظرفیّتهای روانشناختی داستان «خلیل کافر» اثر جبران خلیل جبران...
متن کاملگفتمان عرفان در آثار جبران خلیل جبران
عرفان جبران متعلق به یک مکتب خاص نیست. او کتب آسمانی مانند قرآن کریم، انجیل و تورات و عرفان و حکمت شرق را منبع تغذیه اندیشه های خود قرارداده، و با نگاهی وحدت جویانه، عرفانی عرضه می کند که تمام زوایای هستی را در بر می گیرد. عرفان جبران، عرفانی طبیعی است، بدین معنا که در نگاه او، تمامی موجودات رو به سوی کمال دارند. وی نظریه معروف «تکامل انواع» را که بر اساس آن موجودات با انتخاب اصلح، شد و نمو می ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده{@ msg_add @}
نوع سند: پایان نامه
وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه یاسوج - دانشکده ادبیات و علوم انسانی
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023